LnxSpectrum – historie verzí

1.9.1i (15. 9. 2024)

  • Flash / Element Setup aktualizace
  • XNA engine update.
  • Memory Monitor update.
  • Různé aktualizace a bugfixy.

1.9.1h (30. 8. 2024)

  • RTC update (Element).
  • Compiler aktualizace.

1.9.0 (30. 5. 2024)

  • Velký update, přidána emulace počítače eLeMeNt a spousta věcí s ním související.
  • Rozšířený LnxAssembler a ASM editor. Spoustu nových funkcí, jako třeba zvýraznění označeného textu v celém dokumentu.
  • Opraveno spoustu bugů.

1.8.12 (11. 2. 2024)

  • Přidán AllRam režim počítače Element
  • Přidána emulace SID zvukového čipu, zatím Alfa verze.
  • ASM editor dostal novou funkci – přeskakování po posledních editovaných řádcích v celém projektu (Ctrl+Shift+E).

1.8.10a (7. 1. 2024)

  • přidána emulace externí PC klávesnice (Element).
  • korektní screenshot při GigaScreen.
  • možnost měnit hodnoty v paměti přímo v Debuggeru Memory Vieweru.
  • ASM nyní můžeme používat „//“ pro komentáře, stejně jako v C#.
  • aktualizovaný automatický formátovač textu v ASM.
  • update #bpl příkazu v ASM.
  • přidán SafeNMI (Element).
    – Jedná se o speciální režim, ve kterém NMI nepoškozuje zásobník.
  • přidán SaveINT (Element).
    – Řeší problém, kdy při běžícím DMA či FDMA nedojde k přerušení.

1.8.9a (9. 12. 2023)

  • Emuluje FastDMA obsažený v počítači eLeMeNt (Element).
  • Nové zobrazení v Memory Vieweru, nyní je možné zobrazit si pohyb v rozšířené paměti MB03+ a eLeMeNtu.
  • Updatovaný LnxAssembler.

1.8.8b (29. 5. 2023)

  • Nový pomocník při psaní ASM kódu. Helper který pomáhá lepší orientaci v projektu.
  • GfxViewer update, zohledňuje Protected Memory v MB03 paměťovém prostoru.
  • Různé drobné updaty.

1.8.8 (20. 2. 2023)

  • Updatovaná emulace MB03+
  • Nový firmware MB03+
  • Drobné updaty

1.8.7j (19. 1. 2023)

  • Update Debuggeru Z80
  • HGFX přidán Line Interrupt (Element)
  • Opraven občasný bug Tape Error.
  • Drobné updaty v ASM editoru

1.8.7h (8. 12. 2022)

  • Border view si nyní pamatuje nastavené zobrazení i po vypnutí emulátoru.
  • Gfx Viewer má nyní možnost smazat HGFX buffer, a také je možné Zoomovat.

1.8.7e-f (1. 11. 2022)

  • Revize ASM Compileru, je o něco rychlejší a má některé nové vlastnosti.
  • Zpřesněna emulace Z80 včetně Z80 v GS.
  • HGFX Monitor nyní umožňuje měnit barvy aktivní palety.
  • Optimalizované interface mezi emulovaným ZX a GS, MODy se nyní nahrávají rychleji.

1.8.7a-d (20. 9. 2022)

  • Flash Load nahrávání z virtuální pásky nyní funguje i s EsxDosem či jinou ROM.
  • Vylepšená emulace MB03+ a Element.
  • Vylepšené zobrazování obsahu HGFX Bufferů.
  • Drobné updaty a opravy týkajicí se hlavně HGFX emulace.

1.8.7 (25. 7. 2022)

  • HGFX nový režim HAM8 a Fill Mode.
  • Přepracovaný grafický Engine, dokonalejší zobrazení ZX Screenu, včetně ukládání Screenshotů v nejvyšší kvalitě.
  • Detekce Gigascreenu, podle MB03/Element.
  • Vyledávač grafiky nyní umí zobrazit HGFX Buffery.
  • Drobné updaty.

1.8.6c (29. 6. 2022)

  • Upravena instrukční sada v LnxAssembleru, nyní u instrukcí typu „adc a,d“ není registr A povinný. Platný zápis je tedy i „adc d„. Také dovoluje použít syntaxově správnější výraz „JP HL“ oproti zavádějicímu „JP (HL)„.
  • HGFX v2.
  • Drobné updaty.

1.8.6a (6. 6. 2022)

  • Zlepšená emulace (oficiálně neemulovaného) eLeMeNtu.
  • MB03 Monitor (zobrazování některých parametrů interface).
  • GS se nyní resetuje s vyvoláním Resetu emulátoru.
  • Zvýšena přesnost tisku BT-100.
  • fix nalezených bugů.

1.8.6 (19. 5. 2022)

  • Nová grafická možnost v MB03+ nastavit Videoram 6 místo běžné Videoram 5. Uvolní se tím pro program celý prostor od 16384 až po 49151.

1.8.5 (17. 3. 2022)

  • Zvýšená rychlost GS CPU na 20 MHz.
  • Zvýšená RAM GS na 1024 KB.

1.8.5 (9. 3. 2022)

  • Nově emulátor obsahuje General Sound, 4 kanály, procesor Z80 na 12 MHz, 512 KB RAM. Použitá verze ROM je 1.05b. K dispozici je i Debugger pro GS Z80.

1.8.4j (31. 1. 2022)

  • Drobné aktualizace SAA a správy paměti v MB03 / Element.
  • updatována emulace Z80.

1.8.4i (16. 12. 2021)

  • V Assembler editoru je nyní integrovaná možnost přeskočit instrukci při trasování.
  • Seznam Návěstí nyní ukazuje jejich počet.
  • V Seznamu Návěstí jsou označeny hvězdičkou ty návěstí, které nejsou nikde volány / použity.
  • V Debuggeru při zapnutém zobrazení Hex nyní ukazuje správně instrukce RST, tedy místo RST 32 nyní správně RST 20.

1.8.4h (1. 12. 2021)

  • Přidána možnost Auto rewind u vložených TAP souborů.
  • V emulaci BT-100 přidána možnost soutisku barev CMYK.
  • V Debuggeru se dá nyní přeskakovat pomocí PageUp / PageDown kláves.
  • Odstraněn bug, interference bitu Load a Save v Beep výstupu při zaškrtnuté volbě „Load/Save sound“.

1.8.4g (16. 11. 2021)

  • LnxAssembler nyní obsahuje nové zástupce pro vkládání Datumu a času ($minute, $hour, $day, $month, $year, #minute, #hour, #day, #month, #year).

1.8.4f (30. 9. 2021)

  • updatování HRXC, HRC, KeyLayer režimu v 48K modu
  • fix HRXC bugu.

1.8.4e (28. 9. 2021)

  • update HRXC, HRC, KeyLayer grafických režimů

1.8.4b (28. 8. 2021)

  • Aktualizace Assembler editoru. Nově lze přeskočit instrukci bez jejího vykonání.
  • Aktualizace nových portů MB03+ a Element.

1.8.4a (23. 6. 2021)

  • Aktualizace Assembler editoru pro lepší podporu MB03+.
  • NMI lze nyní vyvolat rychlým dvojstiskem klávesy F8.
  • Opraveny Macra.
  • Opraveny nalezené bugy.

1.8.4 (19. 4. 2021)

  • Aktualizace Assembler editoru pro lepší podporu MB03+.
  • EsxDos verze 0.8.9
  • Opraveny nalezené bugy.

1.8.3 (6. 4. 2021)

  • Aktualizace MB03+ portů.
  • Čístečná podpora paměťového modelu eLeMeNt určený pro vývoj programů.
  • Rychlost CPU přepínatelná přes porty eLeMeNt.
  • Rozšíření Assembleru, správa paměti MB03+.
  • Opraveny nalezené bugy.

1.8.2 (16. 2. 2021)

  • Nové grafické jádro, aby bylo možné přidávat nové grafické režimy MB03+.
  • V MB03+ přidána emulace nových grafických režimů, HiResColor (512×192) a HiResTrueColor (512×192).
  • Přidány některé porty pro eLeMeNt.
  • Pomocník pro psaní Tokenů v Basic byl přesunut na klávesovou zkratku CTRL+T, protože klávesa „Appk“ se začíná z klávesnic vytrácet.
  • Přepracované ukládání paměti MB03+, po vypnutí emulátoru nedochází k dočasnému zaseknutí z důvodu ukládání.
  • Opraveny nalezené bugy.

1.8.1 (1. 2. 2020)

  • MB03+ Nový HiRes Color Mode (512×192).
  • MB03+ GigaScreen Mode 3 update.
  • ASM Compiler update.
  • GfxView update (viditelnost v MB03 paměti).
  • Možnost nastavit spuštění jen jedné instance.

1.8.0g (20. 1. 2021)

  • MB03+ Update SD / EsxDOS.
  • Nový updatovaný HDF image pro MMC EsxDOS.
  • ULA+ update verze z 1.0 na 1.1, přidány Timex režimy.
  • ULA+ po resetu jsou nyní nastaveny barvy dle SLAM.
  • Opraveny nalezené bugy.

1.8.0 (27. 11. 2020)

  • Emulace MB03+ LED Matrix display
  • Beta verze Sprite finder, nástroj na grafické zobrazení dat v paměti.
  • Přidána Indikace DMA, SD a IDE.
  • V MB03+ přidána emulace portů 0x9EFD a 0x9FFD.
  • Updatovaný prototyp Copperu
  • Updatovaný Compiler
  • Updatovaný editor ASM
  • Opraveny nalezené bugy

1.7.9 (12. 10. 2020)

  • Updatovaný Compiler
  • Updatovaný editor ASM
  • HGFX Monitor
  • Přidán prototyp HGFX Copper, který umožňuje vygenerovat přerušení na libovolné řádce.

1.7.8 (1. 7. 2020)

  • Nově emuluje LCU kalkulátor v MB03+.
  • Nově emuluje TimeCouter (Tacts i mikrosec).
  • Aktualizovaný Firmware MB03+.
  • nový EsxDos 0.8.8 MB03+ edition.
  • Možnost rychlého namapování UserROM.
  • Save binary nyní umožňuje kopírovat data přímo do TAP editoru.
  • Aktualizovaný Asm Editor.
  • Aktualizovaný TAP editor .
  • HGFX nyní umožňuje nový režim HAM (HAM8).
  • HGFX obsahuje nyní pro testování vývojovou verzi FastLDIR (6 taktů trvající přenos jednoho bajtu – Ldir/Lddr s nastavitelným Modulo).

1.7.7 (5. 4. 2020)

  • Aktualizovaný TAP editor
    Nyní umožňuje vkládat jakékoliv soubory do TAP a současně rozděovat na menší bloky. Je možné zapnout i Lnx ZX kompressi.
  • Aktualizovaný Firmware MB03+
  • Emulátor nyní umí Timex režimy, včetně HiRes.
  • HGFX nyní umí pracovat v HiRes režimu.
  • Emulátor nyní umí zvuk MonsterBlaster (Sound Drive, COVOX)
  • Asm Editor úprava BreakPointů

1.7.6f Beta (12. 3. 2020)

  • Timex grafické režimy. Musí být povoleny v MB03+, kvůli kolidování portu s SAA hudebním čipem
  • Updatovaný HGFX (HiRes režim)
  • Zvýšena kompatibilita ZX128 a ZX128 +2

1.7.6e (1. 3. 2020)

  • Přidán nový Real Time Memory Visualiser
  • Updatovaný HGFX

1.7.6d (22. 2. 2020)

  • MB03+ nyní podporuje CustomROM.
  • Do emulátoru byl přidán nový experimentální grafický režim, který umí 256 barev na obrazovce, kreslit do Borderu a urychluje softwarové vykreslování Spritů. Byl vytvořen s ohledem na co nejjednodušší úpravu již existujicích her.
  • Upgradovaný image MB03+ CF karty (GigaScreen obrázky, @200)

1.7.6c (6. 2. 2020)

  • Úprava Z80 Debuggeru, upravené BreakPointy, MultiStep.

1.7.6a/b (1. 2. 2020)

  • Přepracované časování Z80, ULA a DMA, je zase přesnější než bývalo.

v1.7.6 (26. 1. 2020)

  • Přidána emulace MB03+ Ultimate, paměťový model, BSDOS s CF, EsxDOS s CF a SD.

v1.7.5 (1. 12 .2019)

  • Vyřešen přetrvajicí problém s lokální databází programů. SQL stále na některých systémech dělá potíže. Od verze 1.7.5 žádná SQL databáze v emulátoru není. Ukládání programu se řeší jiným způsobem.
  • Do lokální databáze programů se nyní ukládají Screenshoty včetně Flash efektu.

v1.7.4a (13. 9. 2019)

Debugger:

  • kliknutím na hodnotu registru se může editovat jejich hodnota
  • Debug okno se dá nyní roztáhnout, pro lepší čitelnost dlouhých návěstí
  • Breakpointy lze nyní vybírat současně, a současně je mazat nebo zakazovat / povolovat

ASM editor

  • Stisknutí tlačítka Start resetuje T-stats počítadlo

Memory view

  • Zobrazovaná adresa se dá nyní uzamknout. Můžeme místo čísla vložit Návěstí nebo Registr. Pokud adresu zamkneme, bude se měnit výpis podle aktuálních hodnot zamčeného Návěstí nebo obsahu registru.

v1.7.4 (30. 8. 2019)

  • Emulátor dostal nové rozšíření paměti o 512 KB, jedná se o externí interface který mapuje RAM do prostoru ROM. Ovládá se portem 8189. Bit 7 aktivuje RAM místo ROM, bity 0-4 udávají jaká stránka (0-31) bude namapována.

v1.7.1c (2. 5. 2019)

  • Emulátor dostal virtuální LnxBlitter, podobná technologie jako DMA, která výrazně urychluje práci s grafikou.
  • Zobrazení v okně lze teď nastavit tak, aby grafika byla v přesném poměru 1:1, 1:2, 1:3 (Klávesy CTRL+Num1/Num2/Num3).
  • Několik úprav v editoru ASM.
  • Obsloužení chyby, kdy se uživatel pokouší spustit emulátor na počítači, kde není nainstalovaná zvuková karta. Zvuková karta je pro chod emulátoru bohužel nezbytná.

v1.7.0 (25. 12. 2018)

  • Nyní emulátor funguje i ve starší verzi Windows XP.
  • drobné opravy a změny

v1.6.12a (1. 12. 2018)

  • Vylepšení emulace BT-100, doplnění standartních konfigurací portů AB, CB, C1, C2, C3

v1.6.12 (25. 11. 2018)

  • Úprava v debuggeru Z80, pro lepší disassemblování kódů.

v1.6.11a (22. 11. 2018)

  • Zpřesnění emulace BT-100

v1.6.11 (3. 11. 2018)

  • opravena chyba, která na některých systémech nedovolovala ukládat ZX programy do lokální knihovny. Opraveno díky přechodu na novější verzi SQL.

v1.6.10 (1. 10. 2018)

  • přidána emulace tiskárny BT-100. Jeho porty a bity na čipu 8255 jsou konfigurovatelné. Ovladač pro ZX ke stažení zde, nebo v Online databázi v sekci Ostatní (BT100 Printer Driver).

v1.6.9b (3. 9. 2018)

  • drobné opravy a změny, drobná úprava převodu barev ULA Plus.

v1.6.9a (27. 7. 2018)

  • vylepšený krokovací systém debuggeru
  • opravy chyb

v1.6.9 (1. 5. 2018)

  • opravy chyb, vylepšení funkcí

v1.6.8a (9. 4. 2018)

  • nová funkce v Assember editoru. Přímo v editoru můžeme pomocí Include připojovat obrázky ve formátu JPG a PNG. Kompiler je automaticky převede do binárních dat. K dispozici několik režimů převodu (černobílé, barevné, pořadí dat atd.). Do voleb se dostaneme dvojklikem na obrázek. Pro správný převod musí obrázky dodržovat omezení hadware ZX Spectrum. Funkce je zatím ve verzi Beta.

v1.6.8 (4. 4. 2018)

  • odstraněn bug v emulaci rozšířené paměti DivIDE.
  • mnoho drobných uprav

v1.6.7 (5. 12. 2017)

  • velký upgrade Assembler kompileru
  • nová direktiva #ifused, rozlišuje části kódu, které se zkompilují pouze pokud jsou použité
  • návěstí nemusí končit dvojtečkou, navíc návěstí nyní podporují řády oddělené tečkou (např. menu.loop)
  • editor obsahuje Text Format funkci, kdy naformátuje správně importovaný kód ASM z jiného editoru
  • mnoho drobných oprav

v1.6.6 (26. 9. 2017)

  • možnost uložit Snapshot stavu do nového formátu LSN, který umí ukládat mimo jiné i Snapshoty Didaktiku Gama 80 a 192, stavu AY, SAA čipů, ale i stav ULA+ registrů, také rozšíření pamětí Lamač Troller..
  • mnoho drobných oprav v časování, Z80 instrukcích, AY emulace a debugeru

v1.6.5 (14. 8. 2017)

  • Přepsaná emulace ULA grafické části, je zase o něco přesnější,
    ale hlavně je 3x rychlejší než předchozí verze (člověk se pořád učí 🙂 )
  • Nová direktiva v Asm editoru: #divide_rampage
  • Úprava emulace DivIDE
  • Oprava nalezených bugů

v1.6.4a (12. 6. 2017)

  • Nové direktivy v ASM editoru, #Open a #Write
  • Upravy v ASM Compileru
  • Oprava nalezených bugů

v1.6.3 (1. 1. 2017)

  • Experimentální nasazení emulace zvukového čipu SAA1099
  • Experimentální úprava kompileru
  • Oprava nalezených bugů (AY, kompiler) 

v1.6.2 (31. 10. 2016)

  • Vylepšení a zpřesnění compileru
  • Snížení nároků na CPU počítače
  • Oprava nalezených bugů

v1.6.1 (1. 10. 2016)

  • Přidána emulace Sparrow 48K s MultiROM modulem
  • Přidány nové direktivy v assembler compileru (#Watch, #WatchRes, #WatchReg)
  • Oprava nalezených bugů

v1.6.0 (6. 7. 2016)

  • Velký update ASM editoru, rychlejší editace velkých souborů
  • Možnost přímo v ASM editoru trasovat, bez použití Debugeru
  • Předělaný Z80 control, lepší ovládání CPU při trasování
  • K dispozici Portable verze, zatím bez automatického updatu
  • Oprava bugu, který při (nereálné) emulaci 20 Mhz špatně vykresloval obrazovku

v1.5.3 (19. 3. 2016)

  • Vylepšení, zpřesnění některých funkcí
  • Zvýšena kompatibilita s OneDrive Cloud pro ukládání ZX ASM projektů
  • Zvýšena kompatibilita Debuggeru s DivIDE
  • Oprava nalezených bugů (DivIDE, Z80 Compiler)

v1.5.2 (7. 1. 2016)

  • Úprava Debuggeru, nyní lze měnit velikost jeho okna.
  • Oprava nalezených bugů

v1.5.1 (1. 1. 2016)

  • Přidány klávesové zkratky do hlavního okna
  • Oprava nalezených bugů

v1.5.0 (27. 11. 2015)

  • Přidána emulace DivIde, zatím Beta verze.
  • Několik nových funkcí v Debuggeru
  • Možnost zapnout / vypnout funkci color-interlace. Funkce není tolik využívána, a je náročnější na výpočet takže zatěžuje více procesor. Defaultně je nyní vypnutá.
  • Oprava nalezených bugů

v1.4.0 (7. 9. 2015)

  • Oprava nalezených bugů

v1.3.9 (24. 8. 2015)

  • Přidána emulace RTC, čip RTC72421A. Defaultně připojen na portu CxEF. Emulace pracuje v ReadOnly režimu, čas se nastavuje automaticky podle PC.

v1.3.8 (17. 7. 2015)

  • Přidána možnost krokovat Z80 program přímo z assembler editoru.
  • Upravený BreakPoint systém pro lepší spolupráci s compilerem.
  • Odstraněno několik bugů.

v1.3.7 (7. 5. 2015)

  • Do emulátoru jde nyní vkládat podporované formáty souborů přes DragAndDrop. 
  • Nyní lze ukládat i načítat ULA+ scr soubory
  • Odstraněno několik bugů.

v1.3.6 (2. 4. 2015)

  • Emulátor nyní podporuje ULA+ barevné rozšíření, včetně editoru barevné palety fungující za chodu emulátoru s okamžitou odezvou.
  • Odstraněno několik bugů.

v1.3.5 (7. 3. 2015)

  • V assembler editoru si můžeme bloky kódu barevně rozlišovat pomocí direktiv #region a nové #color.
  • V hlavním okně přibyla ikona pro Record
  • Odstraněno několik bugů

v1.3.4 (20. 12. 2014)

  • Compiler umí 3 nové direktívy, PUT, ORGT (ORG target), a ORGB (ORG back). 
  • Tap Editor nyní umí odposlouchávat SAVE ze zvukového výstupu ZX Spectra (port 254) a převádět je na TAP soubory. Neodchytává tedy jen rutinu Save v ROM jako jeho starší verze.
  • Namapována klávesa pro uvozovky
  • Odstraněno několik bugů

v1.3.3 (5. 12. 2014)

  • Emulátor nyní podporuje rozšíření paměti u modelu 48K podle Lamače na 528K a podle Trollera na 80K.

v1.3.2 (3. 9. 2014)

  • Assembler nyní ve funkci DEFB (případně DEFW) podporuje kódování znaků CP1250. Snadnější psaní programů pro ZX s podporou českých znaků.

v1.3.1b (14. 7. 2014)

  • Jako joystick lze nyní použít připojený GamePad

v1.3.1 (23. 6. 2014)

  • Assembler nyní podporuje makra. Více zde.

v1.3.0a (6. 6. 2014)

  • V assembler editoru přidána možnost filtrování návěstí, ve větších projektech byl seznam poněkud nepřehledný 🙂

v1.3.0 (17. 5. 2014)

  • Úplně přepsaná synchronizace videa. Takže videosynchronizace je zase o něco přesnější. Jako vedlejší efekt zmizela simulace chyby známou jako sněžení, ale nebojte, tuhle HW chybu tam opět dopíšu 🙂
  • Přidána color-interlace funkce, kde se používá efektu změny barevných attributů při každém druhém snímku. Díky tomu se dá i na reálném stroji zobrazit zobrazit paletu rozšířenou na 125 různých barev. Na reálném stroji obraz při této funkci poblikává, tomu se naštěstí v emulátoru dá snadno předejít 🙂
  • Opraveny odhalené bugy

v1.2.2 (22. 3. 2014)

  • Přidána možnost vypnutí vyhlazování obrazu
  • Opraveny odhalené bugy

v1.2.1 (21. 7. 2013)

  • Přidána emulace DMA
  • Přidány nové funkce do ASM compileru
  • Opraveny odhalené bugy

v1.2.0 (21. 6. 2013)

  • Přidána podpora Kempston mouse
  • Přidána možnost nastavení rozlišení grafiky buď na FullHD (1920×1080) nebo LowRes (960×540). LowRes je vhodné použít, pokud emulátor běží na slabším stroji
  • Opraveny různé bugy

v1.1.0 (21. 5. 2013)

  • Přidána emulace počítače Didaktik Gama 192

v1.0.8 (18. 10. 2012)

  • ASM editor
  • Debugger Z80

v1.0.2 (16. 2. 2012)

  • První zveřejněná verze

v1.0.1 RC1 (6. 8. 2011)

  • první kompletní neveřejná testovací verze s Online databází

v0.0.0 (27. 3. 2011)

  • Bliknul nápad 🙂
  • Začátek psaní virtuálního procesoru Z80, skládání prvních virtuálních ULA funkcí
Přejít nahoru